W większości nowo budowanych obiektów w pomieszczeniach technicznych jak i w pomieszczeniach ochrony pojawiają się różnego rodzaju systemy mające ułatwić pracę Administratorom, Serwisantom czy Ochroniarzom. Okazuje się jednak, iż w obiektach już istniejących Zarządcy, niejednokrotnie decydują się na zakup i instalację takiego systemu. Jakimi kryteriami kierują się przy wyborze i czy w ogóle jakiś wybór jest?
Otóż jest i to bardzo duży, zarówno spośród krajowych produktów jak i zagranicznych. Jednak wybór nie jest prosty, gdyż każdy z oferowanych systemów ma inne przeznaczenie, funkcje i może nie współpracować z istniejącymi na obiekcie systemami bezpieczeństwa. Kolejnym kryterium wyboru jest cena. W tym przypadku należy postawić sobie pytanie czego oczekujemy od takiego systemu, a następnie wybrać z dostępnych. Jest to dość trudna decyzja gdyż każdy z producentów wabi Inwestora, różnymi wersjami jak i możliwościami, które niekoniecznie mogą znaleźć zastosowanie w danym obiekcie.
Na wstępie rozważania należało by sobie wyjaśnić kogo taki system powinien wspierać. W chwili obecnej nie ma systemu idealnego, (chociaż, niektórym producentom jest do tego bardzo blisko), który w pełni łączyłby wszystkie funkcje. Dość często można zaobserwować na obiektach instalację kilku systemów integrujących (tzw. BMS), spełniających podobne funkcje, co potwierdza wcześniejsze teorie. Zakładając jednak, że mamy do czynienia z idealnym systemem zarządzania budynkiem, zwanym także systemem integrującym, to poniżej postaram się wskazać wszystkie plusy i minusy posiadania takiego systemu na obiekcie.
Myślą serwisanta
Dla każdego serwisanta pojawiającego się na obiekcie w celu usunięcia awarii czy też wykonania przeglądu konserwacyjnego, system zarządzania jest bardzo dużym udogodnieniem. To dzięki niemu, łatwiej można odnaleźć urządzenia rozrzucone po całym terenie. Zweryfikować w historii zdarzeń cały przebieg działania systemów bezpieczeństwa, wydrukować pełną i posortowaną historię zdarzeń jak i podkład budynku z naniesionymi czujnikami. Te wszystkie udogodnienia przede wszystkim ułatwiają pracę jak i ją przyśpieszają, co w przypadku usuwania awarii ma dość duże znaczenie. Oczywiście oportunista może zarzucić, iż na każdym obiekcie jest dokumentacja techniczna, a w każdym systemie bezpieczeństwa drukarka. Praktyka jednak pokazuje, iż dokumentacji najczęściej nie ma, jest nieaktualna lub w danym momencie jest zamknięta w sejfie. Jeśli zaś mowa o drukarce historii zdarzeń, to w różnych systemach bezpieczeństwa, różnie to wygląda. Jedno zaś jest pewne, wydruk historii z komputera systemu wizualizującego jest obszerniejszy (komentarze operatorów) odpowiednio posortowany i co najważniejsze może być nawet sprzed kilku lat.
Spojrzeniem pracownika ochrony
Jako, że w służbach ochrony panuje bardzo duża rotacja, nie każdy pracownik tej komórki, po pierwsze jest zaznajomiony z systemami zainstalowanymi na obiekcie, a już na pewno ze specjalistycznymi nazwami pomieszczeń pojawiającymi się na ekranie danego systemu. W ten sposób, pojawienie się komunikatu np. o pożarze, narzuca na niego obowiązek wprowadzenia hasła lub przekręcenie kluczyka w centrali jak i odczytanie na małym ekranie informacji o zagrożeniu. Następnie wykonaniu szeregu procedur, zapisanych gdzieś w zeszycie pod ladą. W przypadku posiadania systemu integrującego, ten sam komunikat zostanie automatycznie wyświetlony na ekranie komputera i geograficznie wskazane miejsce zagrożenia. Jednocześnie wyświetlone zostaną podpowiedzi co dalej zrobić. Dla takiej osoby jest to maksymalne udogodnienie, a dla Administratora pewność, że stworzona procedura zostanie wykonana. Dodatkowo systemy zarządzania budynkiem, umożliwiają wykonywanie różnego rodzaju interakcji między systemami, co dodatkowo ułatwia pracę operatorom (załączenie czujnika pożarowego X może spowodować wysterowanie kamery Y jak i zwolnienie drzwi Z)
Okiem Administratora/Zarządcy
Dla każdej osoby odpowiedzialnej za nieruchomość liczy się koszt eksploatacji systemów, stopień bezpieczeństwa przebywających na terenie ludzi jak i ciągłość pracy wszystkich urządzeń zainstalowanych na obiekcie. Biorąc pod uwagę wymienione wyżej udogodnienia dla konserwatorów jak i pracowników ochrony, to posiadanie systemu integrującego, na pewno przyczyni się do wzrostu stopnia bezpieczeństwa nieruchomości, usprawni pracę serwisantom, a Administratorowi budynku umożliwi poprzez szczegółowe raporty weryfikację pracy różnych służb. Te wszystkie plusy mogą wpłynąć na obniżenie kosztów eksploatacji. Zatem decyzja o instalacji systemu integracji musi być wynikiem przeliczenia kosztów wdrożenia w stosunku do otrzymanych korzyści. Koszty urządzeń jak i aplikacji są bardzo różne co ma decydujące znaczenie o wyborze. Jednak jest to zła droga, gdyż tak jak wspomniałem na wstępnie, każdy z tych produktów ma różne funkcje zaszyte w bazowej aplikacji, a inne są dostępne jako dodatkowo płatne. W celu wyboru najlepszej opcji najlepiej jest skonsultować wybór z fachowcem i porównać kilka równorzędnych ofert.
Moim zdaniem warto posiadać system integrujący, jednak musi on być uszyty na miarę, gdyż zły dobór może spowodować niepotrzebne koszty, które nigdy się nie zwrócą.